Názory mládeže
POVOLÁNÍ
Žáci 8. a 9. tříd ještě nemají přesnou představu o tom, čím by chtěli být v budoucnu, ale částečně se jejich představy mění. Chtěli by se zabývat různými profesemi, od stolaře, automechanika, zámečníka či řidiče, nebo počítačového odborníka, překladateli, herce, kuchaře prodavačku, podnikatele, návrhářky, psycholožky a různé další profese.
Jejich výběr povolání většinou není ovlivněn profesí rodičů, pokud rodiče důrazně nechtějí, aby jejich dítě bylo tím čím jsou oni nebo pokud nemají rodinou firmu, kde by po vystudování jejich dítě pracovalo. Ale většina názorů byla v tom, že povolání rodičů vůbec neovlivní výběr jejich budoucí profese.
VOLNÝ ČAS
Dále nás zajímalo, jak žáci základních škol nakládají se svým volným časem a čemu se vlastně věnují ve svém volném čase. Tak jako každý člověk má i žák základní školy své koníčky mezi které patří většinou sport, kamarádi, četba, divadlo, učení, televize, počítače a další zájmy, které zaplňují jejich volný čas, k
terý tak tráví. Patří sem také čas, který věnují na domácí práce různého druhu. Všichni dotázaní se shodovali v tom, že domácí práce dělají rádi a odměnění jsou za to většinou pochvalou, uznáním a peníze od rodičů nežádají i když někdy dostanou.
VÝPOČETNÍ
TECHNIKADalším zjištěním bylo, že žáci základní školy využívají výpočetní techniku jen pro práci ve škole, domácí úkoly, hry a více než polovina dotázaných nevyužívá vůbec výpočetní techniku. Na to, zda mají možnost využít vyhledávání informací
na internetu jsem se setkala s takovým ohlasem.Tabulka možností přístupu na internet:
knihovna |
kamarádi |
doma |
ne |
celkem |
15 |
16 |
4 |
56 |
91 |
ZAHRANIČNÍ STŘEDNÍ ŠKOLY
O tom jaký názor mají na úroveň středních škol v ČR s porovnáním se zahraničními školami se většina názorů shodovala v tom, že zahraniční školy jsou lépe vybavené, nabízejí lepší vzdělání a někteří by chtěli vyzkoušet studium v zahraničí a to zejména v Anglii.
Nyní, když před sebou mají teprve rozhodnutí kam dál, zda na střední školu nebo odborné učiliště, jejich názory by se dali vepsat do tohoto grafu:
střední škola | odborné učiliště | stejné |
48 | 27 | 16 |
NOVINY, ODBORNÉ ČASOPISY
Dalším zjištěním bylo, že žáci základních škol čtou jen denní tisk a to zejména regionální noviny a za odborné časopisy považují časopisy o počítačích, sportu a někteří i ekonoma.
ÚSPORY, SPOŘENÍ
O tom, jak žáci pohlíží na své úspory jsem se setkala s tím, že mají jen velmi malou šanci získat peníze jinak než od rodičů a příbuzných. Malá šance se jim naskýtá jen za sběr papíru, bylin anebo různých akcí či velikonoc. Většinou si spoří na dárky, různé drobnosti, na sport či počítače nebo knížky. O tom,
zda jim spoří rodiče nemají někteří ani zdání, ale většina se shodovali v tom, že jim rodiče založili vkladní knížku, stavební spoření a někteří i vědí, že jim rodiče spoří na vzdělání.
ORIENTACE, POMOC
Jejich znalosti v orientaci a o tom, zda by si poradili v situaci, kdy by se například ztratili na školním výletě nás přesvědčili, že jejich znalosti orientace je velmi dobrá a asi 1/3 dotázaných potvrdila, že se v jízdních řádech vůbec neorientují a pokud by se ztratili, tak si umí velmi dobře poradit. Ujistili nás, že by hlavně zachovali klid, požádali okolní obyvatele o pomoc, nebo se pokusili vrátit zpět do místa, odkud vyšli či našli nebližší policejní stanici a informovali rodiče a 1% se přiznalo, že neví co by v takové situaci dělali.
Zatímco pokud by šlo o lidský život dokázal by si poradit každý od menších poranění až po nejtěžší úrazy, vědí, že lidský život je nejdůležitější a není nutné se rozhodovat, zda pomůže nebo ne.
SVATBA, PŘÍJMY, VÝDAJE RODINY
Optimálním věkem pro svatbu je podle většiny žáků až kolem 25 let a to z důvodu toho, až dosáhnou určitého vzdělání, budou mít určité zkušenosti a budou dostatečně zajištěni. Někteří však napsali, že rozhodnutí je vždy na každém člověku samostatně. A o tom, kolik chtějí mít dětí nám napsali, že nejlépe jen 2, protože dnešní doba je pro rodinu velmi těžká. Na tom záleží i její příjem a ten si představují kolem 15 tisíc korun na 1. rodinu i když někteří si myslí, že 5 tisíc korun stačí na to, aby se rodina uživila. Zato výdaje rodiny jsou kolem 13 tisíc a to zejména na nájem, stravu, oblečení a pak teprve přijde to ostatní.
CIZÍ JAZYKY
Mezi jazyky, které se žáci učí jsou angličtina a němčina. Své znalosti si však většina žáků nemá možnost ověřit. Jen někteří potvrdili, že své znalosti si už vyzkoušeli na různých prázdninových cestách ve Španělsku, Portugalsku nebo ve Vídni. Výhody práce v zahraničí vidí všichni v lepších pracovních podmínkách, vyspělejších státech a jejich hospodářské úrovně.
EVROPSKÁ UNIE
Nejdiskutovanější otázkou této doby je snaha České republiky o vstup do Evropské unie a názory na ni jsou různé. 1/3 si myslí, že se Česká republika málo snaží o to, abychom se tam dostali. Další si myslí, že je to zbytečné a že bychom měli řešit nejprve své problémy a potom se teprve snažit v jiných zemích. A poslední hrstka dotázaných ani neví, co to Evropská unie je a nemají zájem o tom něco vědět.
GLOBÁLNÍ PROBLÉM
Nejnebezpečnější celosvětový problém vidí ve válkách mezi zeměmi, nesnášenlivosti, krutosti a bezohlednosti, odpadů, globalizace, jaderných zbraní, oteplování zeměkoule a ekologických katastrof, týrání zvířat, drog, nemocí a nezaměstnanosti.
VLASTNÍ NÁZORY
Své názory mají možnost vyjádřit jen ve škole, mezi kamarády nebo doma, většinou si stojí za svým, ale pokud jim někdo ukáže důkazy nebo jim vyvrátí jejich názor poslechnou radši radu staršího člověka, protože ho považují za zkušenějšího, zejména pokud se jedná o rodiče a známé. Někteří však tvrdí, že nemají možnost vyjádřit svůj vlastní názor a radši mlčí. Své chyby dokáže 1/2 přiznat a to jen tehdy, pokud mají strach nebo je přesvědčí fakta, pravda a zkušenosti. Další své chyby nedokáže přiznat nebo jen někdy a to zejména podle okolností.
ZMĚNA V ČR
Pokud by se v budoucnu stali významnou osobností vyměnili by na prvním místě dnešní vládu a režim jejího fungování, dále by zvýšili platy lidí a zmenšili 14. platy poslanců. Snažili by se o to, aby lidé nebyli bez práce, aby pracovní podmínky byli co nejlepší. Dále by se snažili o úpravu lepších a kvalitnějších zákonů a nastolili by všeobecný pořádek.
VLASTNOSTI
Mezi své nejlepší vlastnosti považují pomáhat druhým, kamarádství, tolerantnost, chytrost, vtipnost, krásu, upřímnost, spolehlivost, odpuštění. Avšak mezi své nejhorší vlastnosti řadí hrubost, nadávky, urážlivost, lenost, kouření, náladovost a agresivita.
CO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRO DNEŠNÍ MLÁDEŽ
To co považují v životě za nejdůležitější je láska, rodina, přátelé a pak teprve jsou to peníze, kariéra, úspěch.
ZÁVĚR
Na základě těchto poznatků jsme schopni říci, že dnešní mládež zná problémy okolí, ví jak si poradit v kritických situacích života, jak zvládnou dnešní dobu plnou strachu a násilí a vědí, co chtějí v životě dělat, jak toho mohou dosáhnout a vidí jasně svou budoucnost. Dokážou rozeznat co je správné a co špatné.