Proč je potřebné sledovat výzkum veřejného mínění?
Neustále se zlepšující životní úroveň, rychlé stárnutí populace a nezadržitelný vědeckotechnický pokrok způsobují, že se názory lidí mění. Hranice možností se rozšiřují a tím se zvyšují i cíle, kterých chceme dosáhnout.
Náš stát prošel mnoha etapami vlád, vystřídaly se různé režimy, které ovlivňovaly názory občanů. Nikoho nezajímal subjektivní názor jedince, jednalo se o zájem celé společnosti, za kterým se mnohdy skrýval cíl skupiny, která chtěla vládnout.
Dnes se můžeme pochlubit demokracií, na kterou jsme neskonale pyšní. Svoboda tisku, projevu, sdružování nám přibližuje pohled na dnešní svět. Přežijí jen ti, kteří se dokáží přizpůsobit. Využít danou situaci pro svůj rozvoj a získání dalších zkušeností.
Posledních deset let naše republika prošla řadou změn, otevření se světu na tom mělo značný podíl. Získali jsme informace o dění v zahraničí a udělali jsme několik kroků vpřed.
Chceme-li se uplatnit na trhu, musíme se věnovat jeho průzkumu, zeptat se na názor jiných, co si o našem produktu myslí. Na tomto základě je zde možnost vytvořit si vlastní představu o budoucím fungování naší společnosti. Kdo má informace, získal náskok nad konkurencí, záleží na něm, jak je použije. Při hromadném výzkumu je vytvořena věrohodná představa, jak se situace bude vyvíjet. Existují výzkumy orientující se na určité skupiny obyvatelstva. Zajímavých výsledků dosáhneme, budeme-li porovnávat názory několika skupin.
Různé způsoby provádění průzkumů veřejného mínění dovolují dívat se na názory lidí z různých stránek. Něco jiného je, když se zeptáme na názor voliče po zdárné propagační akci, kterou stranu bude volit, než když budeme pozorovat reakce zákazníků, kteří testují náš výrobek.
Čím více pohledů získáme, tím máme větší šanci zdokonalit a správně inovovat naši technologii.
Názory mládeže
V našem výzkumu bychom chtěli dospět k poznání pohledu dnešní mládeže na jejich budoucí život. Budeme se snažit vypozorovat postupný názorový vývoj v období povinné školní docházky. Hodnotit chceme především přístup a využití moderních informačních technologií, se kterými se dnešní mladí lidé běžně setkávají a dnes se již staly nezbytnými v jejich dalších životech. Budeme sledovat názory žáků, nakolik jsou pevné, promyšlené a uplatnitelné v dalším životě.
Výběr otázek jsme zaměřili na budoucnost mladých lidí. Jak se připravují na svou budoucí kariéru, čemu se chtějí věnovat po ukončení školy, co pro to dělají, jsou schopni obhájit svůj názor a prosadit se, co si myslí o globálních problémech naší doby, jestli znají cenu peněz a informací.